10.10.2010

Jalan : SeGuGus AnGGur...

Jalan ini kisah lama aku dan atuk aku...


Pagi itu aku bangun dari tidur...Mentari sudah kama menyingsing. Panas aku rasakan di badanku semakin menjadi. Pening kepala jangan dicerita. Rasa bergoyang dunia kalau berjalan. Lalu aku bangun dan menuju kedapur. Mak sudah bersiap - siap dengan nenek untuk ke kebun kopi.

"Mak nak pegi klinik la, deman " kataku.

Lantas mak memengang kepalaku

"Panas" balas ibu.

"Suruh atuk kau hantar ke klinik" kata nenekku.

Atukku sedang menyapu di halaman, kemudian dia mendapatkanku.

"Cepatlah siap, nanti kita pegi Rengit jumpa Pendek "

Pendek- Ni nama gelaran doktor yang ada klinik kat pekan Rengit. Kenapa Pendek ? Sebab dia orangnya pendek jer..

Bermulah perjalanan aku dan atukku ke pekan Rengit pada pagi itu. Atuk dudukan aku di hadapan motornya. Oleh kerana terlampau tidak tahan pening kepala, aku peluk tangki motor atuk aku dan baring kat atasnya. Sedar-sedar aku dah kat pekan Rengit.

Pegi klinik Pendek dan tunggu masa nak jumpa Dr.Pendek.

"Syafie sakit apa hari ni ?"

"Demam,batuk,selesema" jawabku dengan muka sposen.

"Takpa, nanti balik makan ubat" senyum Dr.Pendek kat aku.

Sedang aku dan atuk aku melalui kedai-kedai di pekan Rengit. Tiba-tiba, aku ternampak..

Segugus anggur yang sedang digantung pada tali diatas timbunan buah - buah oren.

"Tok, nak tu..." tunjuk aku dengan lemah kearah gugusan anggur itu.

"Apa dia ? " tanya atukku.

"Tu...anggur" balas aku.

"Nak ke ? " tanya atukku lagi.

Aku membalas dengan anggukan anak kecil.

"Atuk beli sikit lah yea buat kau rasa je" balas atukku.

Pulang dari pekan Rengit aku dapat lah merasa anggur tu, jumlahnya tak banyak. Hanya beberapa biji yang diberikan kepadaku. Tapi itu sudah benar-benar bermakna bagi aku, sebagai seorang anak kecil yang inginkan segugus anggur.

Sekarang baru  aku mengerti kenapa hanya sedikit yang atuk beli, waktu itu atuk tak bawa wang yang banyak. Malah anggur bukannya murah. Hmm pernahkah korang alami situasi yang aku pernah alami.

"Tok..nak tu.."

Jalan-jalan aku dengan atukku...

2 comments:

l0veyd0veyd00 said...

aku sayang atuk aku...

Mohamad Syafie Samsir said...

tAU intan..aku ada baca post ko pasal atuk ko..sayang atuk aku jugak..

Blogger news

Blogroll