12.15.2010

Jalan : BiLa SeNjA mELaBuHkAn TiRaI...

Jalan - jalan senja petang yang indah.
 
Anda pernah melihat senja ? Tipulah jika tak pernah melihatnya. Tapi ada insan yang mungkin tidak. Kerna mereka lebih istimewa.

Bila senja berlabuh, burung-burung pulang kesarang bawa rezeki Ilahi yang dikurniakan. Anak - anak ciup-ciup mengangga mulut minta disuakan makan. Lumrah alam haiwan.

Mentari melabuhkan tirai di sebelah barat. Kelihatan ia seakan sebiji bola merah yang sangat besar sedang perlahan-lahan bergerak menghilangkan sinarnya.

Jika manusia sudah beransur-ansur pulang dari bekerja. Nelayan sudah mendayung sampannya ke jeti, bawa hasil untuk keluarga. Jika yang selesai urusan pejabat pulang sudah seharian bergelumang dengan kerja.

Jika di sesuatu kawasan ada anak-anak yang penat rias wajahnya baru pulang dari sekolah. Ada juga baru pulang bermain bersama rakan-rakan, terpancar wajah keriangan meluangkan masa bersama rakan-rakan. Tanda hari ini sudah menutup tirainya.

Malam melabuhkan suasananya, gelap malam kian beransur-ansur memerangkap alam. Cengkerik mula mengesek biolanya mengeluarkan bunyi.

Hari sudah malam....



No comments:

Blogger news

Blogroll