10.28.2010

Jalan : MeNgApA ???

Sesekali aku ingin mencuba berdialog bersama seseorang yang amat aku suka...

         Sepertinya hari ini seakan-akan baik cuacanya. Mentari menyinar terang dan hangat bahangnya begitu selesa mendakap setiap tubuh yang merasainya. Sang bayu bertiup beralun-alun dari arah laut menambahkan lagi suasana pagi yang sememangnya hari yang begitu sempurna. Itulah bukti Allah S.W.T masih sayangkan hamba-hambanya. Biar pun ada segelintir hamba-hambanya yang ingkar atas suruhannya. Kasihnya tetap tidak pernah berubah dan tidak luntur keagungannya.

         Setiap hari seawal enam setengah pagi Wak Comat akan memanaskan motorsikalnya. Memakai baju sejuk sambil mengepit puntung rokoknya untuk bersiap-siap pergi ke baruh. Begitulah rutinnya setiap pagi. Jika hari itu hujan, maka dia akan memakai baju hujan. Bila ditanya hendak kemana, tangannya akan menunjukkan arah baruh. Apa yang di carinya ?

"Boon, ganti spoket motor ni. Dah tajam lah " ujarku kepada Ah Boon, mekanik motorsikal.

"Nak yang mahal ke mulah ? " tanyanya lagi.

"Ala..mana-mana aje lah janji ok" balasku kepadanya. Dia mengangguk tanda mengerti.

"Kang Keong tak balik ke cuti ni ? " tanyaku kepada Ah Boon, Kang Keong anaknya, sebaya umur denganku, rakan sekelasku.

"Dia sula balik ali tu, sikalang balik sana belajar la.." terang Ah Boon.

Kelihatan Wak Comat sedang asyik menghisap rokoknya, sambil duduk memerhatikan Ah Boon melakukan kerjanya. Aku memerhatikan setiap perlakuan lelaki ini. Ketika dia sedar bahawa aku sedang asyik memerhatikannya, aku melemparkan senyuman kepadanya sambil menganggukan sedikit kepalaku tanda hormat.

"Kue anak'ie sopo ? " tanya beliau kepadaku. Bahasa Jawa yang dia gunaka itu bermaksud engkau ni anak siapa.

"Anak'ie Asir, Mat Lokan" balasku dengan bahasa Jawa juga.

"Oo...kue iki putu'ney Sotol yo' " kata Wak Comat semula. (Jadi kau ni cucunya Sotol lah yea ). Sotol ni gelaran arwah atuk aku.

Aku hanya mengangguk tanda setuju. Dia terus menghisap puntung rokoknya, sesekali matanya melihat ke arah sekolah di seberang jalan dan melihat jan di tangannya.

Pulang dari bengkel motorsikal itu aku masih tertanya -tanya macam mana dia boleh mengecam aku. Maksud aku ialah sebelum ini aku tak pernah bercakap dengannya.

"Mak, Wak Comat tu buat apa kat kedai Boon tiap hari ?" tanyaku kepada makku.

"Ntah, katanya tunggu anaknya balik sekolah, tapi setahu mak orang ada cerita anaknya dah abis sekolah" balas makku.

"Taklah, tadi dia tanya aku, "Kue putu'ney Sotol yo". ujarku kepada ibuku.

"Ala..ari tu dia tanya mak " Kue iki mantunyo kit'ing yo' ? ( Kau ni anak menantu Kit'ing kan ? ) Kit'ing ni gelaran nenek aku.

Macam mana dia boleh kenal keturunan seseorang itu dengan menatu-menantunya sekali aku pon tak tau nak komen. Ada deria istimewa kot.

Memang kasihan kalau dilihat pada keadaanya, sepertinya dia menunggu seseorang setiap hari tanpa jemu. Seolah-olah  yang ditunggunya itu adalah seseorang yang begitu istimewa.  Ada juga dalam kalangan orang kampung bercerita yang dia sedang menunggu ibunya. Pada hakikatnya ibunya sudah lama meninggal dunia.

Entah mana yang betul atau salah semua itu sekadar cerita orang. Alangkah baiknya sekiranya ada orang begitu setia menunggu kita setiap hari. Seakan begitu diri ini dirindui olehnya setiap masa.


Jalan-jalan lihat arah baruh, sedang marak awan hujan menuju kearahku...

No comments:

Blogger news

Blogroll