10.23.2010

Jalan : KiTa..

Sesekali aku ingat lagi masa aku sekolah kat SMK TINGGI Batu Pahat.

Petang-petang kalau tak banyak kerja sekolah ke atau tak tetap turun main bola sepak la, takraw lah. Sampai kekadang lupa main masa makan malam pon kadang tertinggal.

Kadang kalau time main takraw dekat gelanggang belakang asrama aku sebenarnya suka tengok kat jalan raya yang memang sebelah jer dekat gelanggang tu. Sebab apa aku suka? Sebab, jalan -jalan itu ada banyak ceritanya.

Cerita pertama :

Setiap petang aku selalu nampak seorang lelaki tua, bongkok badannya dan seorang perempuan tua yang ada bersamanya. Lelaki tua tu penarik beca, dia akan bawa isterinya naik beca  jalan- jalan keliling taman, jalan sekitar kawasan Jalan Zaharah. Memang tertanya- tanya mana anak diaorang, tak kesian ke kat mak bapak dia orang cam susah hidup.

Tu tanggapan aku, sebenarnya ada kisah lelaki tua yang sedang bawa beca ni.

"Klon ( nama samaran aku kat asrama ) , ko tengok apa tu ? " tanya Abang Betik ( nama samaran kat senior aku ) kat aku.

"Tak la, tengok pakcik tua naik beca ngan bini dia, romantik ada, kesian ada " balas aku.

"Ko nak tau tak, dia tu dulu gangster besar Singapore" kata Abg Betik.

"Yea jer..tipulah " pantas aku jawab.

"Eleh tak caya...besok kalau kita pegi solat jumaat, salam ngan dia, tengok kat tangan dia ada tatu ular" terang Betik.

So..aku pon dengan lurus bendulnya merangka strategi nak salam nagn pakcik tu masa lepas solat jumaat.

Jumaat : Lepas selesai solat ngan berzikir semua, semua orang balik. Pakcik tu duduk kat saf belakang sekali. Aku pun pegi dekat ngan dia hulur tangan sambil mata ni dok melilau cari tatu ular tu.

Memang sah!!! ada tatu ular kat tangan dia, tatu ular warna biru tapi sedikit pudar warnanya. Aku pun pecaya lah kata-kata Betik pada masa itu.

Nak dijadikan cerita, masa aku form 5 aku baca majalah Mastika yang adik aku beli. Sekali belek-belek aku jumpa artikel pasal pakcik tu. Memang dia betul dulunya gengster besar, ada ramai musuh,  pengikut pon ramai. Jadi sekarang dia pon dah insaf tak mau buat jahat lagi.

Moralnya kita ni hidup cuma sekali tu pon tak lama. Nak banding dengan umat terdahulu pon tak sama. Pakai lebih kurang umur kita dalam area 70 ke bawah atau kalau lebih tu maknanya kita ni masih diberi masa. Cuma sesekali kita ni lupa, lupa dengan hal - hal dunia yang kita fikir tak salah dan tak salah.

Hidup ni umpama roda sesekali di atas dan dibawah. Kalau ada kat atas ingat-ingat kat bawah dan kalau di bawah bila dah duduk kat atas kena ingat -ingat jugak.

Jalan-jalan ingat-ingat lah jugak... Sori kalau post aku bosan kali nih. kering idea beb.

No comments:

Blogger news

Blogroll