11.24.2010

Jalan : WaLaU SeTaNdAn

Okeh..Ni satu kisah yang berlaku semalam.

Macam ni, semalam Pakcik Jali dengan ayahnya datang untuk kerjakan kebun sawit ayah yang dekat depan rumah tu. Jadi lepas siap semua yang ket kebun sawit depan, dia orang petik pulak sawit yang ada dekat belakang dengan sebatang pokok sawit yang dekat tepi parit depan.

So nak dijadikan cerita masa kait buah kelapa sawit dekat tepi parit tu, tandan sawit tu pun jatuh masuk parit. Dia tak boleh nak ambil sebab tak timbul-timbul tandan sawit tu.

"Kak, ada setandan yang dekat dalam parti tadi, tak boleh ambik,tenggelam" kata dia kepada emakku.

"Tak apalah, da tak boleh nak macam mana" kata emakku.

Lepas makan tengahhari, diaorang pun balik.

"Tadi ada setandan dekat dalam parit, Jali kata tak dapat ambik" kata emaku kepadaku.

"Tak apalah, nanti aku tengok" kataku semula.

Jadi aku pun ambil sabit pendekyang bersandar pada pohon kelapa dan bawa ke depan rumah. Aku lihat kedalam parit memang tak ada bayang tandan kelapa sawit tu. Aku guna sabit untuk meraba kalau-kalau dapat tau dekat mana tandan sawit tu tenggelam.

Akhirnya dapat jugak, memang besar dan terbenam tandan yang berat tu dalam parit kecil tu. Aku panggil mak yang datang dengan kereta sorong dan besi cucuk sawit. Berkali -kali kami cuba angkat dari tepi aprit tu, asyik melepas sebab licin.

"Tak payah ambik lah, biar je dah tak boleh macam mana" kata emak.

Tanpa fikir panjang aku terus terjun dalam parit tu, walau lebarnya hanya dalam satu meter setengah, dalam dia sampai paras dada aku. Memang tenggelam jugak lah aku ni. Aku cuba angkat tandan tu, memang berat. Mula-mula memang macam tak terangkat, tapi dengan adanya daya apungan air ia jadi senang. Guna sains beb kalau ada prob macam ni hehehe.

Akhirnya aku dapat angkat dekat tepi parit tu, mak aku cuba pegang tandan tu, kalau mak telepas tandan tu kepala aku memang kena lah tandan sawit berat tu. Nasib baik dia cepat-cepat golekkan tandan tu dari tepi parit tu.

Maka, terselamatlah setandan kelapa sawit yang besar lagi berat itu. Hahaha..aku cuma nak cerita, walau setandan ia tetap berharga bagi aku. Lantak korang nak kata aku tamak ke, kedekut ke apa ke. Tapi cuma satu, selagi Allah S.W.T beri kita rezeki, jangan bazir-bazirkan, tak bersyukur namanya, malah boleh di ibaratkan bongkak. Ingat pada mereka-mereka yang susah hidupnya.

Okeh update harga kelapa sawit kalau korang nak tengok kilk pada link ini..
http://econ.mpob.gov.my/upk/daily/bh_ffbnov10.htm


Mahal kan ?? Tapi kalau tak kerjakan dan usahakan mana nak dapat not-not kertas yang kami perlukan untuk belanja harian. 

p/s: Dulu, guru besar aku penah cerita dia dengan mak dia menangis bila susu getah yang baru ditoreh tumpah atas tanah. Sedih aku ingat kisah tu masa dia cerita.

No comments:

Blogger news

Blogroll