11.08.2010

Jalan : PeRnAhKaH....

Jalan-jalan yang sering mengingatkan aku...

Satu hari datang seorang teman yang sedang dalam keadaan serabut.  Matanya merah, bibirnya dijuihkan seperti muncung burung. Jalannya kasar dan dia tidak melihat langkah-langkah kaki yang sedang dilangkah olehnya. Seakan lucu juga pun ada jika aku lihat keadaannya. Tapi aku tahu yang dia sedang marah didalam hatinya. Lalu dia duduk disebelahku dan mendengus seperti kuda jantan. Masam mencuka riak wajahnya. Terasa bahangnya aku dapat rasakan.

"Kau tengah marah ke ? " tanyaku perlahan.

"Mana kau tau ? Kau kisah ker aku marah " balasnya sambil memandang tepat ke arah mataku, aura marah sedang  menguasai dirinya.

"Ala...sekilas ikan di kali sudah tahu jantan atau betina lah..haha.." gurauku semata-mata ingin mengurangkan  keadaan yang dirasainya.

"Aghh..kau apa tau" balasnya dalam nada yang masih keras lagi.

Sambil tersenyum aku katakan kepadanya " Cuba kau cerita kat aku apa yang kau marahkan sangat ? Haa ? Awek ? Duit ? Kerja ? cerita la beb"

"Dia...suka sangat menekan aku, dah aku kata dan terangkan macam-macam tak caya-caya lagi " dia cuba membuka cerita.

"Awek lah ni ? Btol ? " tanyaku untuk mendapatkan kepastian.

Dia sekadar mengangguk kecil.

"Bro...biar aku teka, dia suruh kau jumpa family dia kan? Lepas tu dia nak ajak kau kawin cepat-cepat, bila kau bagi alasan,  dia kata kau tak sayangkan dan setia dengan dia ? " aku mula membaling buah-buah dat yang tajam pada sasaran, mana tahu ada yang mengena.

"Macam -mana kau tahu semua ni " sambil melihat aku dengan wajah pelik dan seakan bersetuju dengan tekaanku.

"Pengalaman bro..." balasku selamba.

"Macam ni lah, aku bagi sedikit nasihat, kalau kau nak pakai, pakai, kalau tak, tak payah " kataku kepadanya. Dia mengangguk setuju.

"Kau dengan dia belum ada apa -apa lagikan, kau bawa berbincang, elok-elok, ni baru berpacaran, aku boleh lah tolong, kalau dah kawin besok, Sorry naik lori lah." terangku.

"Satu perkara, jangan kau tunduk dengan nafsu amarah aku, tapi kau tundukan dia pada kau, semua masalah ada penyelesaianya, kecuali satu " sambungku.

"Apa dia ? " tanya dia kepadaku.

"Penyakit malas, mana ada ubat" kataku sambil tersenyum.

"Kau pernah rasa marah ? " dia bertanya sambil melihat ke arah mataku.

"Tipulah kalau aku kata tak pernah marah, tapi aku menyesal marah " jawabku.

"Kenapa ? " ringkas pertanyaanya.

"Sebab, bila aku marah aku akan buat perkara-perkara yang tak sepatutnya aku buat, sekaligus, aku sendiri dapat malu. Sebab tu aku tak mahu marah tak tentu hala sekarang" terangku semula.

"Wei, kalau kau macam tu mesti orang main-mainkan kau " dia cuba mengungkai kembali pertanyaan itu.

"Semua orang ada hak untuk beri pendapat, tak kisahlah dia nak kata apa, janji aku percaya masih ada lagi tempat-tempat yang baik untuk hilangkan rasa marah dan benci " terangku semula.

"Mana ? " sambil melihat kepadaku.

"Ambil wuduk, duduk dekat tikar solat, muhsabah diri, tak modal banyak, mudah dan berkesan  InsyaAllah" terangku semula.

Malam itu mengingatkan aku pada satu peristiwa masa-masa muda remaja aku yang tak sepatutnya aku lakukan.



Jalan-jalan jaga lah hati dan nafsu anda moga di lindungi Allah S.W.T selalu...


p/s : Salam kepada junior-junior aku HSBP, maafkan aku marah korang semua masa kes curi tu.

No comments:

Blogger news

Blogroll