11.15.2010

Jalan : SuNyI...

Jalan-jalan sesekali melihat kebelakang...

Melalui hari-hari yang sibuk dan terkejar-kejar. Melewati blok-blok pengajian yang sering kali bertemu dengan sesiapa sahaja.Masing - masing sibuk dengan urusan. Ada ke kelas, ada bertemu dengan pensyarah, ada sekadar ingin bertemu kekasih hati pulang dari kelas, ada juga yang sedang berjalan sambil tersipu-sipu malu.Tak lupa juga insan-insan pendidik yang sedang berada didalam kelas mengajar, bercerita ada yang mendengar pembentangan pelajar, sesekali menguap kerana si pembentang terlalu bosan. Lumrah manusia.

Beginilah hari-hari yang telah aku lalui bagi tempoh tahun ini. Sepanjang setahun dan dua semester telah aku habiskan. Terkadang tidak sedar akan berlalunya masa itu seperti air yang mengalir deras. Tidak disadari sudah sampai ke muara. Sedangkan seakan baru semalam berada di hulu. Itulah masa. Bak kata pepatah Arab, masa itu ibarat pedang, jika kita lambat dia akan memotong kita. Berharganya masa itu seperti emas, yang nilainya tak pernah jatuh, akan ada juga nilainya, bila kita mengenangkan masa yang telah lalui dengan sia-sia. Tak guna menyesal perkara yang sudah.

Namun kini suara-suara bising dan gamat itu tidak lagi kedengaran.Hanya siulan burung-burung kecil yang berterbangan mencari dedaun kecil untuk membuat sarang. Semua pelajar sudah beransur pulang, masih ada saki baki yang tinggal, itu pun tidak lama, esok atau lusa pulanglah mereka.Blok-blok pengajian sudah lama sepi tanpa suara penghuni kelasnya.  Penghuni asrama kini hanya tinggal kucing -kucing dan anak-anak comel mereka. Kedengaran bunyi mereka mengiau mencari sisa makanan yang orang tinggalkan. Tiada pelajar bermakna tiada lagi sisa yang mereka bisa makan. Tapi aku pecaya, Allah kaya dengan rezekinya. Tidak akan putus rahmatnya ke atas makhluk ciptaanya.

Bagaimana dengan aku, aku masih disini. Diatas meja belajarku, menulis dan mengarang, sesekali melihat waktu di skrin komputer ribaku. Menunggu rakan-rakan yang lain mengajak aku keluar. Menanti detik-detik masa yang masih lagi berbaki. Bilik dan katiku telah aku bersihkan. Sampah sarap sudahku buang. Hanya menunggu masa esok untuk meninggalkan bumi Kelantan.

Jalan-jalan masih teringat akan kamu semua. Jaga diri, jaga hati dan jaga semuanya.

Salam Hari Raya Aidiladha. Maaf Zahir dan Batin

PISMP SAINS AMB.JAN 2010


No comments:

Blogger news

Blogroll