11.11.2010

Jalan : MaTaKu TaK SeAyU...

Jalan-jalan kali ini masih dalam mode exam yang agak memberi kesan khas pada aku...

Hari ini paper Science Curriculum Pedagogy ( SCE 3104 ). Bunyinya agak menyenangkan tapi tak jugak sebenarnya. Banyak kena hafal dan kena ingat. Nasib baik ia ada sedikit persamaan dengan subjek wajib aku yang lepas iaitu Murid Dan Alam Belajar ( EDU 3104) tak mengapa semua itu satu ujian untuk aku jadi seorang insan guru.

Kisah yang aku nak bawa pada kali ini ialah berkenaan dengan kertas major aku yang kedua ini. Kertas ini adalah subjek yang mengajar cara untuk mengajar Sains pada murid-murid. Ini dikirakan sebagai sinopsis yang aku nak bawakan pada anda semua. Tadi masa belek-belek soalan esei yang ketiga dia ada tanya pasal pendidikan sains bagi golongan kurang upaya atau (OKU). Soalan tu lebih kurang macam ni bunyinya.


"Explain what are the barrier of physical disabilities student to learn science"

So aku tulis ;ah macam-macam halangan yang menghalang pelajar kurang upaya ini. Sedang aku tulis-tulis tiba-tiba aku teringat sepupu aku yang namanya Alif. Dia ni kalau lahir normal dah berumur 9 tahun dah. Tapi nak dijadikan takdir yang dia ni lahir dalam keadaan yang istimewa. Kalau nak diceritakan memang panjang lah kisahnya tapi aku cuba pendekkan.

Kiranya dari lahir kedunia ini, mak dengan ayah dia banyak kena berkorban. Masa, wang dengan kasih sayang tak berbelah bagi. Selalu kalau balik kampung masa cuti sekolah dia pun akan ada sama balik kampung. Satu tabiat yang dia suka main dengan aku ialah dia suka panjat belakang aku. Kadang-kadang kalau rambut aku panjang dia suka tarik-tarik.

Sedikit sebanyak aku sedar akan bukan semua orang lahir sebegitu didunia ini berkehendakan sebegitu. Kalau dia seorang yang normal dan kalau anda tanya nak tak jadi tak normal ? Yakin aku cakap dia akan kata tak mahu. Analoginya macam anda ada dua belah tangan, datanh seorang mamat mana entah jumpa kau dan bertanya.

"Salam, aku tengok kau ada dua tangan, nak potong tangan kau sebelah boleh tak ?"

Apa korang akan jawab ??? Boleh ke Tak ?

Mestilah tak boleh. Ke ada sesiapa yang nak kena potong tangan saja-saja.??? Hei manusia, jangan sombong dengan apa yang kamu ada. Kalau Allah S.W.T nak ambil balik, tak susah, sekelip mata aje. Ke salah ayat -ayat yang aku taip ni ???

Sebenarnya aku sedang memikirkan orang-orang yang normal lagi berkeupayaan dan berfikiran waras. Bukan separuh tiang, suku masak atau separuh masak, masih jugak buat perkara-perkara yang nak jadi orang yang tak normal dan melanggar pulak hukum alam. Kenapa ?? Dah elok-elok kepala otak Allah bagi dekat dalam kepala nak jugak rosakkan dengan makan Pil Kuda lah, Syabu lah apa lah. Nauzubillah Min Zaliq.

Hakikatnya itu semua ada hikmah dan maksud di sebalik penciptaan-Nya. Jangan kita cuba menafikan dan menyangkal dakwaan itu. Kerana Allah S.W.T lebih mengetahui dari apa yang kita tahu. Nak dibandingkan ilmu Allah S.W.T dengan manusia macam ni analoginya. Anda pergi ke tepi pantai dan celupkan tangan anda pada air tersebut. Lihat berapa banyal air yang melekat pada tangan anda dan lihat pula air pantai atau laut yang terbentang luas itu.

Air yang terlekat pada tangan anda = gambaran ilmu yang anda ada didada.


Air laut yang terbentang seluas mata memandang = Ilmu Allah S.W.T 

Soo...Mana lagi banyak  bro ????

Jalan-jalan renung-renungkanlah...

1 comment:

farra8979 said...

hi.. nice entri.. penuh keinsafan.. ^_^

Blogger news

Blogroll