11.22.2010

Jalan : SeLaMaT PuLaNg SaYaNg...

Jalan-jalan kali ini untuk kitan saling berkasih sayang...

Salam untuk pembaca-pembaca blog aku, minta maaf sebab dah lama tak update blog ni. Disebabkan kekangan yang kian mendatang untuk hari-hari lalu.

Hari ini bangun pagi dengan semangat yang baru, badan sudah terasa ringan dan sihat. Syukur pada Allah S.W.T atas limpah kurnianya ke atas hamba-hambanya yang melata di atas bumi ini. Dari yang hidup kepada yang sudah tiada, dari living things kepada non living things.

Jangan kita sangka hari ini kita sihat dan esok kita boleh bangun dengan sihat juga. Tidak selagi kita sendiri tidak berniat dan berusaha untuk sihat pada esok hari. Hei apa yang kau tulis ni Syafie, betul ke boleh percaya kata-katamu ini.

Baik yang aku maksudkan dengan niat dan usaha untuk sihat ini semangnya ada dan anda harus percaya padanya. Baik disini saya jelaskan,  niat untuk sihat, kita memang kena niat untuk sihat, kalau tak sihat, nak buat kerja susah, nak solat atau beribadat pun akan jadi payah. Segala urusan terbantut, si peniaga tidak boleh berniaga jika sakit, si tukang jahit juga begitu, malah pelajar tidak bisa fokus jika sakit didalam kelas.Jadi dengan itu kita harus berniat untuk sihat kerana Allah.

Bagaimana usaha untuk sihat ??? Apa maksudnya itu?. Begini, usahan untuk sihat adalah berbebtuk cara kita untuk jadi sihat. Makan dengan betul, dan teratur. Bersenam dan beriadah. Ikut sunnah Rasulallah S.A.W, cara baginda makan, minum dan cara hidup baginda. Bukan bermakna hidup baginda hanya duduk di atas tikar solat dan masjid. Baginda juga bersukan, baginda juga makan dan minum. Mulakan dengan Bismillah dan akhiri dengan Alhamdulillah.

Betapa besarnya nikmat sihat itu dalam kehidupan kita. Aku ada seorang rakan yang baru-baru ini aku ketemu. Dia disahkan doktor menghidap penyakit darah tinggi. Penyakit yang menyerang orang tua ada dalam diri orang muda. Aku mengerti sudah takdir yang tertulis di Luh Mahfuz untuknya disana. Dan dia benar-benar menyadarkan aku apa erti beryukur yang sebenarnya.

Oleh itu, jika kamu ditimpa sakit dan musibah, ia satu ujian buat kamu-kamu sekalian. Ketika itu kita akan terbayang rasa sihat yang pernah dititipkan keatas kita. Rasanya manis dan sangat menyenangkan. Tetapi kita sering lupa, alpa dan tidak sedar akan hakikat sihat yang Allah S.W.T berikan pada kita.

Selamat pulang sihat, selamat pulang sayang...

No comments:

Blogger news

Blogroll