11.23.2010

Jalan : TaTkaLa iTu

Sesekali aku merenung kedalam kejauhan masa yang aku sedang alami ketika ini...

Melihat usia diriku pada ketika ini sudah berusia 20 tahun. Emm..satu tmpoh masa yang panjang, benar-benar panjang. Aku sedar bahawa selama 20 tahun aku hidup, apakah pencapaian yang tlah aku gapai? Sedar atau tidak,aku sudah melepasi ujian -ujian kertas dunia, UPSR,PMR,SPM dan sedang bertatih-tatih menghabiskan kursus ijazahku.


Setiap kali kaki ini melangkah dengan hala tujunya yang aku sendiri tentukan namun ia masih lagi merona membelengguku akan kesahihannya. Tapi aku percaya bahaawa janji Allah S.W.T itu pasti. Nah disini aku ingin utarakan satu persoalan, dimana jiwa anak-anak muda kita kini ? Jiwa mereka milik siapa ? Dirinya ? Ibubapanya? Guru sekolahnya ? Atau milik materialistik dan hagemoni barat yang menular secara senyap seperti jarum halus lagi tajam.

Wahai anak muda seusiaku dan seangkatan dengannku, yang bergelar muda ini ada banyak maksudnya. Si kecil yang baru lahir juga bisa aku gelar orang muda , si ketot yang baru di tahun satu juga bisa aku katakan anak muda. Namun bukan itu yang aku ingin tegur atau aku usik jiwanya. Biar ibu sama bapanya yang mencorakkannya. Yang aku gelar anak muda kita ialah anak muda remaja kita. Yang masing -masing masih lagi terang matanya, masih kuat urat-urat tangannya dan masih banyak tenagannya.

Bukan niat diri ini untk memprovokasi kalian semua, tetapi sekadar ingin meniupkan semangat dalam diri kalian. Usah lesu dalam mengharungi hari-hari persekolahanmu, jangan kamu lesu dengan pujuk rayu nafsu untuk bermalas-malasan. Tidak salah untuk bersosial di Facebook atau Twitter, namun perlu kamu tahu yang tangan -tangan kamu ini sebenarnya memegang masa depan negara ini. Tidakkah kamu sedar akan golongan tua yang sedang memerintah ini bakal tua dan bakal pergi selamanya. Ini kerana hakikatnya mana mungkin ada orang yang zaman ini bisa hidup hingga beratus tahun, jika ada bawa kemari tunjukkan kepadaku.

Seedarlah bukan orang dari seberang dan bukan manusia dari bulan atau barat yang bakal memerintah. Aku juga tidak mahu itu terjadi. Persoalkan mana kekuatan yang kita ada, usah gentar dalam menghadapi cabaran yang mendatang.

"Saya tidak pandai belajar cikgu, saya mana bisa berjaya seperti orang lain"

Jangan sekali kau ujarkan kata-kata itu dihadapanku. Kau harus tahu yang dirimu itu unik dan berpotensi. Aku tidak melihat kejayaan pada angka-angka dan nombor-nombor yang tertera didalam sijil atau slip keputusannmu. Tapi aku mahu lihat kau tahu dan mengerti serta bisa munghurai ilmu yang aku ajarkan dan aku sampaikan. Malah aku senang jika kau cuba menongkah dan melawan cetusan idea dari minda kepalaku. Aku senang dengan perkara itu..

Kukuhkan pasak hatimu, taburkan benih -benih semangat berjuang demi dirimu dalam hatimu. Suburkan ia dengan ilmu-ilmu dan amalan agama. Jika kau seorang Islam, maka jadilah kamu insan muda yang hidup mengikut sunnah rasulmu. Jangan biar nafsu buat kau lesu, jangan biar barat ikat pergerakkanmu dan jangan mindamu kau sempitkan dengan dakyah-dakyah palsu.

Bangunlah wahai anak-anak muda, kalian bukan insan lemah, kalian bukan jiwa kacau dan kalian juga bukan robot-robot atau kuli-kuli batak yang menurut perintah dan aturan buta tuannya.Bangunlah kau, sedarlah kamu dari mimpi siang harimu kerana terlalu leka bermain-main.

No comments:

Blogger news

Blogroll