11.12.2010

Jalan : HaNyA InGiN mErAsAi ApA ItU bAhAgiA

Jalan-jalan ini adalah kisah aku bersama seorang temanku.

Sesekali aku lihat dia sedang termenung memandang ke helaian  nota-nota yang sedang berselerak di atas katil dan ketika itu aku sedang sibuk mengira persamaan kimia yang sedang aku hafal. Aku lihat wajahnya seperti menanggung seribu persoalan yang tak terucap. Mungkin terlalu sukar baginya intuk menghafal isi -isi nota yang dibaca olehnya. Setelah siap aku tuliskan semua catatan yang aku catat. Lalu aku mengambil gitar hitam kesayanganku. Aku petik satu persatu tali-tali gitarku. Lalu aku memandag kepadanya.

"Ko ada problem ke ? " tanyaku kepadanya.

"Tak da lah, cuma tajuk ni susah lah" balasnya perlahan. Ketika itu dia mula mengalihkan pandangan kepadaku.

"Tapi aku tengok ko ni macam tak ok je" kataku kepadanya semula.

"Tak da lah, cuma aku selalu terfikir apa yang aku nak buat lepas ni" dia mula membuka cerita.

"Kenapa pulak ? " tanyaku.

"Yea lah, sekarang aku dah rilek , tak macam sem lepas busy, kosong je aku rasa hidup aku tak tau nak buat apa kalau masuk sem depan" terangnya.

"Ala...kan ko dah tak busy, kira bersyulur la, cari lah kerja-kerja lain yang kau suka, contoh menulis ke apa ke" kataku kepadanya.

"Ala kau cakap senang, aku sebenarnya nak jugak merasa berteman, sibuk dengan orang lain" dia cuba merungkai niat sebenar.

"Kiranya kau nak ada awek lah ni hahaha..." sambil tersenyum kepadanya.

"Hehe..nak lah jugak " dia tersenyum kembali.

"Try la mana-mana kawan-kawan ke...kenal dulu hati masing-masing" kataku semula.

"Sapa nak orang macam aku ni, aku dah pernah tanya dah. Last -last aku sendiri malu, dia kata dia ada orang lain" sedih nadanya.

"Wei, kalau kau nak tau, jenis pempuan yang kalau setakat nak main-main ko jangan layan,, takot-takot nanti kau yang sakit" aku beri penerangan.

"Ala..kau cakap boleh la, kau dah pernah rasa, manis dan pahitnya cinta. Aku merasa pun tak pernah, aku bukan nak lebih-lebih, cuma sikit je. Kalau kau tengok orang lain, ada awek nak buat tunjuk-tunjuk kat member-member, lawan tangkap gambar maut lah, peluk lah apa lah. Aku tak mahu anggap teman perempuan macam tu, tak baik tau tak. Kalau ada orang lelaki buat cam tu kat adik perempuan aku, mati aku kerjakan" terangnya panjang lebar.

"Aku setuju dengan ko, dulu masa aku sekolah menengah, kawan aku selalu tanya, kenapa perempuan suka lelaki yang kita tengok ntah apa-apa tah, nak kata hensem tak, pandai pun tak, keja lawan cikgu kuat, buat kepala ada lah, tapi pempuan minat jugak lelaki macam tu" kataku kepadanya aku menyambung.

"Tapi aku ada jawapan untuk semua tu, aku tau orang nak lelaki yang betul-betul lelaki. Tapi tak jugak, aku percaya, kalau ada jodoh yang pasti akan ada lah. Kan ko selalu belajar, orang ada kata kalau nak pasangan baik, kita pun kena jadi baik jugak" kataku sambil tersenyum.

"Arggh..ayat ko ni nak sedapkan ati aku aje, ingat aku tak tau" dia membalas sambil kami tertawa bersama-sama.

Jalan-jalan sesekali ingatlah bahawa, bukan semua orang bernasib baik seperti kita, tapi sedarlah bahawa kita harus bersyukur dengan apa yang telah Allah S.W.T berikan kepada kita. Hargailah orang tersayang.

No comments:

Blogger news

Blogroll