11.27.2010

Jalan : KiSaH hAri AhAd

Jalan-jalan pergi ke pasar minggu.

Hari ahad, adalah hari cuti hujung minggu. Kalau kat tempat aku, akan ada pasar minggu pagi Ahad. Jalan-jalan pasar ni best. Kalau mak-mak pegi pasar nak cari lauk makan untuk tengahhari. Bapak-bapak pulak, kerjanya ikut si mak-mak cari barang. Tugasnya mengeluarkan wang dari dompet untuk membayar barang-barang yang dibeli oleh mak-mak. Budak-budak suka pegi pasar sebab dapat tengok mainan, kalau yang jenis suka makanan ringan nak ayam goreng lah, fish ball lah.

Ada yang lain niat nak kepasar,gadis-gadis bawah umur berjalan bersama teman-teman, bergelak tawa suka.atau dalam erti kata lain tergedik-gedik. Gedik-gedik dengan kawan-kawan, bila nampak kelibat budak lelaki paling hensem kat sekolah mulalah berbisik-bisik sesama sendiri sambil tertawa tutup-tutup mulut.Sopan sungguh, haha bajet cool.Cheh...Please lah.

Ia merupakan satu suasana yang menggabungkan kesefahaman keluarga.Dari mak,bapak, anak, adik, kakak dan abang. Kenapa abang mesti letak last sekali? Sebab dia jalan selalu paling belakang. Hehehe..

Ceritanya macam ni, selalu kalau kitaorang pegi apsar akan lalu satu jalan kampung, kampung Semerah. Setiap kali kami melewati sebuah rumah yang terdapat dalam kampung itu, akan ada seorang perempuan tua yang sedang berdiri di atas jambatan di hadapan rumahnya. Dia mengalas sebuah beg tangan dan membawa sekaki payung.Sekiranya hari semakin panas dan mentari semakin terik dia akan buka payungnya untuk melindungi dirinya dari panas mentari. Nampaknya seperti dia sedang menunggu sesuatu.

"Bang, kalau kita lalu Semerah,ada perempuan tua diri depan rumah tu sapa?" tanya emakku kepada bapaku.

"Tu cikgu abang dulu, dia jadi macam tu lepas lakinya ninggal" balas bapaku, matanya masih tertancap pada halaman akhbar yang sedang dibacanya.

"Lakinya sakit apa? " tanya emakku lagi.

"Lakinya eksiden masa antar anaknya sekolah, selalu lakinya antar dia pegi sekolah, bila hari tu dia tunggu lakinya tak balik-balik lepas anar anaknya"terang bapakku.

"Sekarang tu dia macam menunggu lakinya balik lah tu"

Penantian seorang perempuan kepada orang yang sangat dikasihinya. Tapi memang wajar,wajib dan yang haknya seorang isteri setia kepada suaminya. Jadi sempena musim cuti sekolah ni, banyak kenduri kahwin lah majlis tunag lah.Mohon-mohon di rahmati olah Allah S.W.T.

p/s:Ustaz aku selalu gurau,kalau cakap kat pengantin baru jangan cakap "selamat berbahagia sampai ke anak cucu", takut-takut nanti dapat cucu cerai heheheh...Gurauan pagi Ahad

.

No comments:

Blogger news

Blogroll