11.09.2010

Jalan : UjiAn...

Jalan pertama untuk subjek major...

Hari ini aku dapat menghabiskan ujian akhir semester untuk matapelajaran Exploring Material ( SCE 3101) ni subjek major untuk course aku. Esok ada lagi satu subjek major bagi paper Science. Memang kalau kata senang tak jugak susah pun ada jugak.

Semuanya menjadi satu sebatian yang bercampur-baur bersama emosi yang kadangkala dalam keadaan teruja dan sedang berduka. Namun ia tidak menjadi penghalang bagi 121 penuntut untuk batch aku menjayakan ujian pada hari ini. Melihat Pok Op dan Fendi di sebelahku yang sedang tekun menjawab paper Pendidikan Jasmani. Nadia @ Qurtuby Qurtuya  sampai terbaring-baring menjawab Geometry disebelah mejaku. Begitu juga Mat Awis yang sesekali memerhatikanku. Kedengaran derap tapak kaki pengawas peperiksaan yang sedang berjalan.

Suasana hening dan senyap, hanya bunyi selakkan kertas dan sesekali seseorang ada menjatuhkan mata pena di lantai. Aku dapat lihat ada juga rakan-rakanku yangsedang tergaru-garu kepala yang tak gatal, ada juga yang duduk termenung. Selain itu ada juga yang sedang menggunakan "Eagle Eye" untuk melihat jawapan rakan di sebelah. Ada juga yang sesekali menyelak helaian-helaian soalan seperti mencari-cari akan sesuatu.

Ini adalah lumrah peperiksaan. Macam -macam ragam dan style yang dipamerkan pelajar. Aku juga tidak ketinggalan sesekali melihat-lihat jam di hadapan dewan dan menulis jawapan. Tekedu dan terpana dengan soalan yang susah diajukan dalam kertas soalan.

Tapi ada satu perkara yang membahagiakan tentang pepriksaan, bila semuanya berakhir. Senyuman dan gelak tawa senda yang mengiringi calon-calon yang sedang bejalan pulang. Aku, seperti sediakala berjalan sendiri menuju keasrama. Sesekali tersenyum mengenangkan hari ini. Ada yang membandingkan jawapan, ada yang menyesal tidak menjawab soalan yang diajukan. Tapi semuanya sudah berakhir.Untuk hari ini...

"Masih ada lagi dua kertas untuk di hadapi" bisikku.

Jalan-jalan sesekali aku tersenyum melihat langit yang sedang mendung. Hujan lagi mungkin.

 
(Dari kiri : Paih, Raja Hafizi, Aku@Syafie , Shafiq, Mat Lija, Min, Pok Yah, Apih )
-Sukan Tradisional - Konda -Kondi -2009-

No comments:

Blogger news

Blogroll