9.04.2010

Jalan : JaLaN dI dUa pErSiMpAnGaN

Jalan yang sebegini berbunyi begini...

Sesekali kita sering perlu buat keputusan. Keptutsan yang betul dan tepat merupakan satu keputusan yang kita harapkan. Yea lah, kalau nak pilih baju raya sekarang ni pon camtu jugak. Semua kene buat pilihan. Bila kita kat satu simpang perjalanan kita pon kena pilih jalan mana satu kita nak pegi. Sebab kalau tersalah pilih nanti tak sampai ke destinasi yang kita nak pegi.

Kadang-kala ia bukan hanya melibatkan satu jalan atau pilihan yang akan beri kesan pada ketika itu. Ia melibatkan satu keputusan yang akan kekal apa bila kita memilihnya. Manusia sering kali mempertikaikan sesuatu kepurusan yang dilakukannya.

Sebab itu kita akan selalu dengar orang suka bercakap,

"Kalaulah..."

Apabila mereka menyesal melakukan kesilapan dan keputusan yang mereka lakukan. Merungut dengan situasi yang menyebabkan mereka rasa terhimpit dan terdesak. Semua itu disebabkan oleh SATU keputusan.

"Jika" dan "Kalau" ada beza ke tidak?..

Entahlah aku pon belum tentu buat penjelasan. Tetapi bagi aku, "jika" ni akan kita cakap sebelum buat keputusan. Dan "kalau" ni kita akan cakap lepas kita buat keputusan. Betul???

Semua yang kita mahukan dan kita impikan memang ada kaitan dengan keputusan kita. Buat lar keputusan yang baik dan betul..

Jalan-jalan ingat jugak sikit2

No comments:

Blogger news

Blogroll