3.07.2011

Jalan : ZaMaN mUdA ReMaJa

Jalan- Jalan ingat zaman muda remaja masa sekolah dulu..

Kes ni berlaku masa aku form 2 tahun 2004. Hari tu hari sabtu, warden asrama masa tu, Ustaz Rohaidi bagi kebenaran untuk outing.

Outing memang seronok, sebab dapat keluar pegi kedai cari barang-barang keperluan macam ubat gigi, sabun mandi dan sabun basuh baju.

Ada yang outing sebab nak cari makanan. Paling suka ada satu kedai makan tu, nasi lauk telur goreng ngan dapat kuah macam-macam cuma RM 1. Kalau dulu nak makan kat kedai makan kena tunggu mak bapak dari kampung melawat, datang ajak jalan-jalan je. Kalau tak, makan lar meggi.

Balik hostel petang tu mula kecoh cerita pasal member baik aku kena pow masa dia duk kat CC. Dia cerita masa dia tengah tengok member dia main R.O (Ragnarock Online - Game top masa ni) ada sorang mamat datang duduk sebelah dia.

"Wei, ko ada duit tak ? " tanya mamat tu.

"Tak ada" member aku balas.

"Baik ko cakap betol2 kalau ada aku amik semua" tegas mamat pengepow yang da la x hensem perangai huduh. Benci aku !!!

Nak dipendekkan cerita, mamat tu amik lar dalam RM40 lebih. Dia tinggal RM5 kat member aku.

Balik tu kecoh lar jugak. Budak-budak batch aku dok tanya nak mintak tolong sapa-sapa.

Last-last decide nak mintak tolong ex- 5 Ekonomi. Kelas ni bole tahan lar jugak kalau bab-bab gaduh - gaduh.  Tapi pada hakikatnya semua boleh je nak gaduh. We are Boys Only School !!! Yeah!!!!

Tapi persoalan baru pulak timbul....Sapa ada contac budak Ex - 5 Kemanusiaan?

"Aku ada..." aku cakap kat diorang yang tengah dok kecoh.

"Takpa la, nanti aku call Botak, aku rasa dia ada lagi kat BP. Kalau tak pon suruh dia bawak budak-budak dia" sambung aku.

So petang tu jugak aku helo kat Botak.

"Helo...Botak,ni aku Pie. Nak mintak tolong bole? " aku mulakan perbualan.

"Wei..ko..apa cer HS. Ko nak tolong apa?

"Biasa je...Budak aku kena pow kat kedai belakang. Kitaorang nak cari mamat tu,kalau ko nak join bole je" balasku.

"Oooo..tkpa lar, bila korang nak gerak cari mamat tu. Ko call aku" balas Botak

"Bole bos...haha chow" kataku gembira.

So decide malam ni sapa yang nak chow besok cari mamat tu. Katanya budak-budak taman tu jugak.

"Wei, Botak kata dia ok je. Pandai-pandai korang lar nak gerak macam -mana" pesan aku kat budak-budak yang nak kuar besok petang.

Senior-senior aku pelik macam mana aku boleh baik ngan Botak ngan Ex - 5 Kemanusiaan (5KM).

"Wei Clone, macam mana ko baik kenal Botak, baik lak ngan ko" tanya senior aku Pejal.

"Botak pak cik aku" selamba je aku jawab.

"oooo..."

Besok masa aku balik kelas, ada budak jumpa aku.Dia kata masa chow cari budak tu memang ak jumpa. Aku cakap, kalau koran nak aku ajak Botak. Dia ada je kat kedai makan tngah tolong mak dia. Tapi bila baru jadi cam ni aku pon senyap jer la.

Tapi sebenarnya ada lagi sebab aku baik ngan budak - budak 5 KM. Kalau korang nak tau, kelas ni jugak cikgu panggil kelas  5 Kilometer.Pasal apa panggil 5KM ? Sebab, kalau diorang buat hal, kelas mesti kosong, budak-budak lari entah kemana. Memang dah lima kilometer dari sekolah la. Tapi aku respect diorang pasal kalau bab sukan memang kelas tu banyak sumbang pada sekolah.

Botak, Tuah, Farid Ghouse antara yang aku kenal. Tapi bila masa diorang dekat nak exam diaorang study gak beb. Kitaorang sekola lelaki kalau main memang betol2 main. Kalu belajar tak pandai pon betol2 belajar.

Tu yang Mr.Lee Kee Hwa ,GPK 1 penah cakap

"Pengetua tanya kat saya, macam mana ni our boys, makin nak periksa makin merosot keputusan"

Mr. Lee balas "Datin jangan risau, budak lelaki memang macam ni, kita tengok keputusan sebenar nanti, saya pecaya pada mereka"

Masa tu aku Form 3, ingat lagi time tu memang sekolah punya result down abis.


Hahaha masa muda kadang-kadang boleh buat kita tersenyum suka,,,



No comments:

Blogger news

Blogroll