3.13.2011

Jalan : PaKaR 2...

Jalan-jalan hari ini aku ke bandar...

Hari ni aku temankan adik pompuan aku Salihah Samsir pegi hospital. Macam biasa jarak tempat aku tinggal dengan bandar Batu Pahat lebih kurang dalam 18km. So, pagi-pagi lagi aku da merempit ke bandar dengan beliau. Sampai kat hospital dalam kul 8.00 lebih skit.

Apa korang nak tahu pasal "Pakar 2" ini lah dia pakar dua. Bila masuk je dalam perkarangan Hospital Besar Batu Pahat aku rasa semacam dah. Ingat kes aku dulu masa tahun 2007 Rujuk Jalan Ini.

Jalan -jalan, adik aku kena pergi kat tempat yang namanya Pakar 5 (Kes Sakit Puan dan Sebagainya). Aku mula-mula pergi kat Pakar 2 (Kes Ortopedik). Ingat balik masa aku dulu masuk dalam ni dengan bertongkat dua, macam Mat Rempit jatuh merempit. Tapi aku bukan jatuh motor, jatuh jamban jer.

**************************
Kisah dulu di Pakar 2...

"So Syafie, how are you feeling today ?" tanya doktor Singh tu.

"Quiet good doc, but a little bit itchy on my leg especially at the "luka" part" balasku kembali.

"Takpa, takpa..it'll be okey soon" balas beliau.

Masa aku masuk jumpa pakar ni, dalam bilik dia ada lebih kurang dalam 5 orang student (Doktor Pelatih) tengah dok kumpul tengok aku cam apa. Aku cuma sengih-sengih jer.

"So, can someone explain me about this case ? By having a look at this boy" kata Doktor Singh pada student dia.

"Motorcycle accidence sir" kata salah seorang student dia. Dr Singh tu pon geleng kepala.  Student dia lagi lar mula bisik-bisik sama sendiri.

"Actually, when under a construction, the worker will have this hole for the flush water to came into the toilet bowl. Therefore there is a hole at this area.  This boy have this Achilles tendon cut by the ceramic toilet bowl which is right to this area. Is it true my story boy ? " sambil melukis gambar mangkuk jamban dia tanya aku.

Aku pon angguk betul lar. Memang jamban punya pasal..Bahaya ooo.

Soo doktor pelatih tu pun angguk je. Ramai-ramai dok buat bunyi " Ooooooo...."

"Syafie, I'll send you to the dressing room (bilik pakai simen, bukan bilik persalinan okek), we will cut this P.O.P (Plaster of Paris) out and you may not use it anymore. Then, go to this room for your next treatment"

Bila kaki aku dibuka dari pakai simen tu, aku mula lar rasa ada kaki aku balik. Beza dia macam langit dengan bumi. Kaki sebelah kiri kecik banding kaki sebelah kanan, Bila pijak lantai macam tak ada rasa apa-apa.

***********************
Semua tu dah berlalu masa yang lepas dan aku masih ingat detik-detik ketika tiada kaki, detik di Pakar 2. Mengerikan dan menakutkankan juga ada. Bersyukurlah kita masih ada dua kaki yang kita pinjam sementara ini.
Jalan-jalan  memandang kelangit mensyukuri nikmat yang tak terperi.

No comments:

Blogger news

Blogroll