10.23.2011

Jalan : Susah Senang Cari Duit

Jalan-jalan baru balik dari kebun sawit ayah.

Setiap kali E balik kampung kalau tak kemana-mana memang E akan ke kebun sawit ayah. Ada tiga tempat satu yang dekat rumah, depan rumah tapi jauh sikit ngan ada yang satu lagi kecik je dekat kampung sebelah. Besar tu tak lah besar mana, cukup untuk kami makan satu keluarga. 

Kalau dulu pokok masih kecik-kecik sekarang dah besar. Tinggi -tinggi pulak. Tapi memang dah lumrah orang kampung macam kami, tak kemana kalau cuti sekolah ni.

Memandangkan sekarang ni pun musim buah sedang melawas (tak banyak) jadi kerja bersihkan kebun dengan jaga kebun aje. Semalam E pegi potong pelepah dengan bersihkan pokok sawit. Buang pelepah pokok yang tak jadi. Kawasan pokok kena jaga, kamau belajar Bio, kita sebur "Competition". Kalau semak samun, nak begerak pun payah. Bila payah maka susah lar nak kerja besok.  Memang E nak cerita dan mengaku, untuk cari makan anak bini atau family memang susah. Bukan nak merungut, tapi hakikat yang mana kami sendiri rasa.

Nasib orang memang tak siapa tahu, dan rezeki yang turun dari langit tu memang melimpah ruah. Kuncinya, antara rajin atau malas, nak dengan tak nak. Kalau ada orang boleh dapat duit dengan cuma berblogging aje, tu memang rezeki dia. Ada juga yang cuma duduk kerusi dan sain je tanda tangan untuk cari duit dan tu memang rezeki dia. Macam-macam, angkat batu, buruh kasar, betulkan moto, komputer dan macam-macam jenis kerja yang mana matlamatnya nak cari sesuap nasi. Bukan untuk diri malah ada yang untuk menyara keluarga.

Sebab itulah kita sebagai hamba Allah S.W.T untuk bersyukur atas segala nikmat rezeki yang dikurniakan. Rezeki ini apa yang kita makan dan kita masukkan kedalam mulut kita untuk kenyakgkan perut kita. Manakala duit, harta dan apa juga itu adalah nikmat. Jadi jangan keliru dengan rezeki dan nikmat tau. E pun tak leh nak kuar pegi kebun petang ni sebab hujan lebat turun.

Jalan-jalan...bestnya kalau dapat minum kopi hujan-hujan nie...Hummmm..

No comments:

Blogger news

Blogroll