10.21.2011

Jalan : Impian Saya

Korang pernah tengok cerita kartun Kung-Fu Panda



Dalam citer tu, ada satu watak yang nama dia Master Oogway, seekor kura-kura yang tua. Muka selamba-rock dan sangat-sangat kool. Master Oogway pernah cakap:


Master Oogway
" There is a saying: yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present." " 

Apa yang korang faham pasal kata-kata tu ?.

Apa lar E ni, kalau nak mengarut tu ada je modal kan2. Ho3...Sekurang-kurangnya E tak troll sapa-sapa.

Berbalik semula kepada tajuk perbincangan kita pada pagi yang indah lagi mulia ini. Pernahkan anda terfikir dan terdetik situasi seakan ini.

"Alamak kalau aku tau semalam...."

"Hari ini aku nak dapatkan 100 page view...."

"Esok aku nak berubah, mesti boleh "

Kita tidak akan ada lagi hari semalam sebab ia dah jadi sejarah. Kita tidak ada lagi hari esok sebab belum tentu kita akan masih lagi bernyawa atau melihat hari esok itu bagaimana. Kita cuma ada hari ini. Mengapa ?

Ia adalah hadiah dari Allah S.W.T dan kita harus menghargainya dengan sempurna dan seharusnya. Jalankan segala kerja, tanggungjawab dan sebagainya bagi menghargai pemberian hadiah itu pada hari ini. 

Tak ada sesiapa yang boleh memutar masa, kecuali dalam cerita dongeng Superman. Bila mana kita bergerak lebih laju dari cahaya (Tak masuk akal tapi logik semata-mata, entah betul atau tidak ). Boleh lah anda kembali pada hari semalam. Heh..agak lar.


Tidak ada juga kita boleh tahu dan mengembara pada masa depan, macam cerita Doremon. Naik "Mesin Masa" masuk dalam laci meja tulis Nobita dan "tadaaa.." anda berada di zaman 2020. Mesti kalau betul-betul ada, meja tulis Nobita tu meja tulis paling mahal di alam semesta kan...


Tapi hakikatnya itulah impian manusia yang memang ada dari dalam diri, mahukan sesuatu yang mungkin pada dasarnya mustahil tetapi boleh dilakukan. 

Bila kemahuan melebihi kemampuan segalanya pasti akan jadi.


p/s : mahukah kita bertindak mengikut kemahuan ? Fikir2..

No comments:

Blogger news

Blogroll