5.11.2011

Jalan : HaDiAh PaLiNg BeRmAkNa... "( T T )"


Jika ada orang yang bertanyakan kepada aku akan satu soalan.

“Hadiah apa yang sesuai untuk seseorang yang kita sayang ?? ” . (Golongan yang berpasangan dan bertunang, berkahwin dan bercinta.  Okek!)

Jam Kapel Huhu2
Aku akan jawab, “ Seutas jam tangan”

Kenapa ???

Pertamanya jam tangan secara fakta dan hakikatnya ia dicipta ialah untuk dipakai di tangan. Bukan di kaki, leher atau kepala lutut. Simboliknya ? Ia seakan satu makna yang metaforanya kita mengikat dirinya (orang yang kita sayang)  pada kita. Bukan maksudnya ikat pakai tali betol-betol tapi secara simboliknya. Ini kerana si dia akan pakai  ditangan. Bila kita nak ambil, pegang dan atau tarik barang kita akan ambil pakai tangan kan ? Jadi simboliknya ialah kita macam nak tarik dan pegang dia. Ala... senang kata macam mak bapak kita yang dok berkepit tangan bila ke pasar macam tu lar...

Keduanya, apa gunanya jam tangan ?? Melihat waktu, merancang waktu, melihat tarikh hari ini jika ada.
 Penting ke tengok waktu ? Penting ke lihat dan rancang masa ??

Lagi-lagi Jam Kapel huh
Penting, amat-amat penting. Kita rancang berapa lama kita nak belajar, tulis blog, makan, minum, berjalan, bermain dan bekerja. Semuanya melibatkan masa. Lagi banyak dia tengok pada masa, tengok jam, lagi teringat dia pada orang yang bagi jam tu..Kan..kan...kan...Bagi aku betul kalau salah, sory....

Kalau pasangan yang bercinta, berkapel, bertunang, berjanji, bercinta Islamik, Cinta ana anta, cinta monyet banyak lagi lah susah aku nak tulis banyak-banyak sebab sekarang orang ramai sangat kelaskan cinta –cinta dan hubungan mereka.  Melihat jam ini seperti melihat bagaimana lah nak percepatkan putaran waktu masa yang berlalu. 

Kenapa ?? Yelah, si teruna menunggu si dara dan sebaliknya . Menunggu masa bila nak bersatu, bila nak bersama hidup semati dan sejiwa . Pergghh jiwang seyh....Tak kira yang berdekatan, berjauhan dan berkependalaman. Melihat detik jam itu sama dengan detik nadi mereka bersatu.

Jadi ???

Kalau korang nak beri hadiah yang sesuai dengan oran yang  anda sayang. Bagilah jam tangan hehehe..
Biar tak mahal@ murah @ sangat mahal, tapi ia memang bermakna bagi aku ia amat bermakna.  Walaupun sebelum ini aku tak terfikir, baru nampak falsafahnya disitu.

p/s: Aku sendiri tak pakai jam hahaha...

4 comments:

mokcikTulip said...

jom kita beli jam...^__^

MoHaMaD $y@F!e said...

bagus3 beli banyak2 sket

mykhalis said...

aduhh.. kami suami isteri tak pakai jam..Khalis pakaipun tak sampai 24 mesti rimas

syazwan said...

haha..suka ayat nie..

Kita rancang berapa lama kita nak belajar, "tulis blog", makan, minum, berjalan, bermain dan bekerja.

happy blogging..=)

Blogger news

Blogroll