12.11.2012

Jalan : Tahun Baru


Mungkin terlalu awal untuk aku mengucapkan tahun baru bagi waktu ini. Sedangkan bulan Disember masih belum habis lagi.

Entahlah...Mungkin kerana terlalu bosan aku tak ada isu atau idea yang nak dituliskan. Memang satu perkara yang mana aku sendiri hadapi masalah dalam merungkai kecelaruan ini. 

Mungkin cara terbaik adalah dengan terapi tulisan. Mengubah gaya dan juga permikiran dalam penulisan memang agak payah. Kadangkala ia berubah disebabkan mood yang kita sedang alami. Perubahan perasaan, pergolakan minda dan juga kecelaruan dalam menentukan sesuatu memberikan kesan kepada cara kita  menulis.

Pernah suatu ketika dulu, aku boleh menulis dengan berbantukan perasaan sedih. Ya mungkin itu kita katakan sebagai pemangkin (catalyst). Kadangkala aku nampak bila semangat itu ada macam-macam aku nak tulis. Smapai tak tertulis, contohnya masa tengah duduk dekat temapat mana-mana, sensorang menunggu ke, melihat gelagat orang lalu-lalang. Semua tu aku nak tulis, aku nak lakar atas bait kata-kata dan juga persepsi kekunci komputer ribaku.

Betul kata orang, penulis yang betul-betul hardcore ialah orang yang mana menulis seperti bernafas. Bila mana kakalu dia berhenti menulis, dia seakan habis nyawa dan nafas. Dia perlu terus menulis untuk terus rasa selesa, rasa selamat, rasa bernyawa. Itu namanya penulis hardcore.

Andai tulisan itu dapat menggantikan mata pedang yang tajam menikam, ia memang boleh. Kalau tak percaya, tanya mak atau ayah kita yang pernah bercinta pakai surat posmen. Kalau masa bercinta dapat surat putus cinta tu macam kena hempap dengan langit. Nak luluh jantung, hati, limpa, hempedu, buah pinggang dibuatnya. Penangan ayat yang dikarang menggunakan mata pen.

Pehhh....Nak bersemangat pulak la menulis,tulis3....

 

No comments:

Blogger news

Blogroll