12.09.2012

Jalan : Melayu...(Edisi Kasi Panas Orang)

Korang nampak buah apa kat atas ni ? Korang tau buah apa ni ?.

Okeh, meh aku story sama kamu orang pasal buah ni. Nama buah diatas ini ialah buah Delima. Ya, delima bukan dilema.

Buah ni rasa isi warna merah, rasa dia masam-masam manis sikit. Biasanya isi memang warna merah, tapi ada je delima yang colourless. Kalau yang masih putik, ia memang agak cair dan warnanya pudar. Isinya berbiji-biji dan kalau nak makan kena kupas, amik satu-satu makan perlahan-perlahan. Amat memerlukan kesabaran dan ketekunan untuk memakan habis sebiji buah delima ini.

Kisah yang aku nak ceritakan pada korang ialah perbualan aku dengan adik aku lelaki pasa buah delima ni kisahnya macam ni :

Aku : Wei ko try makan buah ni, mana tau kalau ada nasib baik boleh jumpa batu delima dalam tu.
Adik aku : Ko ni belajo ke tak, ko nak nak tau tak, batu delima tu orang cari kat lombong batu permata tu, sebab dia warnaya merah macam delima, jadi orang namakan batu delima. Mana ada batu dalam buah delima.
Aku : Bukan dulu orang tua-tua cakap ke..aku cuba membetulkan fakta dari orang tua-tua.
Adik aku : Huh mana ada semua tu...Melayu. (Nada yang sinis lagi menjengkelkan).

Aku pun terpana...huh selama ni memang aku da agak da. Macam mana pokok nak kumpul nutrient dalam bentuk sebatian. Mustahil....

Pelawok
Pelawok
Pelawok
Pelawok
Pelawok
Pelawok
Pelawok
Pelawok

 

No comments:

Blogger news

Blogroll