11.08.2012

Jalan : Catatan SK Tohoi Gua Musang 1

Salam untuk reader dan pejalan setia, tak lupa juga pesinggah dari persisir yang mana tersesat disini.
Anda semua saya alu-alukan kedatangan.

Bermulanya catatan ini merupakan salah satu langkah dalam kehidupan aku sebagai bakal pendidik yang sedang menuntut ilmu pengetahuan yang mana semalam merupakan hari diumumkan sekolah yang akan kami jalankan pratikum fasa 3 selama sebulan. Ini merupakan langakah kami sebagai guru pelatih sebelum kami menghabiskan pengajian pada tahun hadapan.

Maka diumumkan bahawa permohonan aku dan roomate aku untuk masuk ke pedalaman Gua Musang Kelantan telah diluluskan. Kami akan ditempatkan di SK Tohoi yang mana merupakan sekolah bagi orang peribumi yang mana mereka masih lagi tinggal didalam kawasan hutan simpan Gua Musang. 

Ini merupakan gambaran yang aku dapat daripada internet. Sekolah yang mana terletak betul-betul ditengah hutan belantara. Kalau beruntung mungkin boleh nampak haiwan liar berkeliaran pada waktu malam. Tapi kalau babi hutan tu dah biasa tengok sebab kat belakang rumah aku pun selalu ada ekpedisi mr.john sekeluarga melintas halaman belakang rumah kampung aku. 

Aku merujuk kepada pensyarah yang telah kesana. Diorang cakap kalau nak mudah masuk kena naik 4 wheel drive. Kalau nak masuk pakai motor pun boleh jugak. Tapi musim hujan memang agak sukar dan payah untuk menharungi jalan off-road ni. Jarak tak jauh dalam lapan kilometer je.

Memandangkan suasana yang bakal aku tempuhi adalah jauh berbeza daripada apa yang aku lalui sebelum ini. Maka pelbagai persediaan perlu diambil bagi memastikan bahawa diri ini mampu menggalas tanggungjawab yang akan diamanahkan.

Salam Tohoi

1 comment:

azie said...

Story slnjutnye deq...

Blogger news

Blogroll