1.07.2012

Jalan : Sering kali aku bertanya...

Sering kali kita selalu tidak sedar akan sesuatu yang kita sendiri lalui dan alami.

Setiap kali kita kesusahan

Bila mana ditimpa musibah

Saudara meninggal dunia

Ditipu orang

Kesempitan wang

Kelaparan akibat kesempitan wang

Sakit tenat atau sakit yang menyebabkan kita tersiksa

Dan segala bentuk ujian yang mendatang..

Kita akan kata "Ya Allah, begitu kuat ujianmu, begitu aku rasai ia. Mohon tolong darimu
"Mengapa aku yang diuji, apa salah dan dosaku, mengapa orang ini atau itu melakukan sebegitu dan bukan mereka yang mendapat balasnya."

Ya, kita mengeluh, kita salahkan orang lain, kita rasa kita bersih dan kita rasa tidak adil.. Mungkin...

Tapi ...Adakah kita sedar ???

Setiap kali kita rasa senang

 bila mana kita dapat elaun atau gaji

dapat pointer tinggi

dapat tender sana sini

untung berniaga beratus -ratus juta

Adakah kita akan berkata...

Mengapa aku yang menjadi kaya ?

Mengapa banyak nikmat yang aku dapat ?

Mengapa aku yang mendapat rezeki ini bukan dia ? 

Mengapa begitu orang ini dan orang itu baik terhadapku ?

Tepuk dada tanya Iman
 Tanya hati
  Tanya akal...

Jalan-jalan mohon jangan kita terdiri daripada orang-orang yang lalai...

No comments:

Blogger news

Blogroll